Teljes írás, melynek részletét idéztük  az 1995.  május 28. kiállítás cikkében

Gross Arnold kiállítására tartva már látom a számomra oly ismerős erdélyi tájat, Torda vidékét, Marosvásárhely és Kolozsvár között, harminc évig éltem ott, és álmomban gyakran most is arra járok. 

Nem ér csalódás, amikor belépek a Klebelsberg Kultúrkúria impozáns kiállítóterébe. A tordai kertbe csöppenek, a művészek kertjébe, az emlékek kertjébe érkezem, és a madarak kertjébe, ahol kertvárosi álmok elevenednek meg. Nemcsak látom, hallom is a zsibongást, a természet rezdülését, az öröm ünnepét, a mindennapok pillanataiba ágyazva. Otthon vagyok.

Gross Arnold kiállításán válogatást látok az alkotó életművéből, rézkarcaiból és más grafikai eljárással készült alkotásaiból, valamint festményeiből, melyek még tárlaton korábban nem szerepeltek. Művei tematikailag kilenc kategóriába sorolhatók: tájképek, fák, virágok, kertek, városképek, műtermek, művészet, emléklapok és ún. klasszikus rézkarcok, ceruza-, tus- és ecsetrajzok. Jellegzetes rézkarcain egyetlen négyzetmilliméternyi területet sem hagy szabadon, reális elemekből építi fel szürreális, derűs univerzumát.

Folyamatosan dolgozott a rézkarc-műfaj teljes megújításán, hogy a korábbi egyhangú, fekete-fehér műveket színes, sodró lendületű, de mégis nyugalmat és harmóniát sugárzó alkotások váltsák fel. A zöld és narancs, az aranyszín beragyogja műveit, és sugározza az életszeretetet, a természet kimeríthetetlen szépségét. Minden helyet sajátos világának városai és lakói, apró lényei, virágai, fái, csodanövényei népesítenek be. Ars poeticája is ez volt: Annyi gond, baj, bánat és szörnyűség vesz körül minket, hogy azt nem szabad még a művészetbe is beengedni.

Gross figurái között számos nem élő alak található,mégis jelen vannak, élnek, léteznek, hozzánk tartozóak, és nem kérdezünk rá, miért is van szükségünk tárgyainkra, milyenné leszünk általuk, és milyenné, ha hiányoznak a tárgyaink, állataink. Művei vallomások (Kondor Béla-emléklap – a modern művész és a világ viszonya, 1973), van bennük valami kódexszerű, veretesség, ódivatú (Művészek kertje), mintha a művész menekülne a világ elől, és bezárkózna egy általa létrehozott univerzumba. Ám Gross Arnold világa nem az elzárkózást sugallja (Kertvárosi álmok II, 1970-es éve), hanem épp ellenkezőleg, a befogadást, a beletartozást. Mintha Noé bárkáját rajzolná meg, de már korunkat is megidézve, Noé hajójára helyezve, egy bárkában már el se férnének alakjai, teremtményei. De azt is mondhatom, hogy kataklizma is van a képeken, egy világ tűnhet el, ha nem vigyázunk, és ezért azt őrizni kell és megidézni, felidézhetővé tenni. Másképpen: életünk részévé tenni (Reneszánsz, 1970-es évek).

A művésznem tesz különbséget, hogy most mi fontosabb, az emberi vagy az állati, növényi, ásványi lét. Számára egyaránt fontos az élőlény és a tárgy státusza, sajátos világa mindegyiket önálló értéknek tekintette. Horizontja széles, látásmódja mély. Nem él kettős életet, inkább olyan vándorló léleknek mondanám, amely több alakban is képes megjelenni és eltűnni, jelen lenni. Világot teremt, olyan világot, amit ismer, vagy képes megismerni. Egzisztenciális értelemben nem evilági, de metafizikai értelemben sem mondhatjuk túlviláginak. Ez a közteslét az, ami szabadon engedi működni, gondolkodni és alkotni. Gross Arnold irgalmas uralkodó, szultán, császár, aki mindvégig a földön jár és kel, nem Dante Poklába tart az útja, hanem az istenek földjére. Figurái sorsszerűnek és kiszolgáltatottnak tűnnek, de helyzetükben ott a szabadság lehetősége (Az öröm ünnepe, 1960-as évek), hogy történhet másként is, mint ahogy történt vagy történni fog a jövőben. Jelenben élő jövő az, ami misztikussá is teszi műveit, mintha a jövőből néznénk vissza jelenünkre, amely nem fejeződött be, folytatódik.

Az idő mozgás is, és bár Gross Arnoldnál úgy tűnik, hogy megállt az idő, valójában nem, folytonos a változás, figuráinak, tárgyainak különböző helyei és terei vannak (Madarak kertje, 1960-as évek), ezzel időben sem azonosak korábbi önmagukkal. Mondhatnánk, hogy Gross világa anakronisztikus, ezzel részben igazat mondanánk, de elfelednénk ugyanakkor azt a tényt, hogy keserű tapasztalatát fogalmazta meg a világról, egy olyan korban, amikor a művész nem lehetett szabad. Nála semmi sem fekete-fehér, a képek színezése nem azt jelenti, hogy rózsaszínben akarta látni saját világát, csak eszközként használta az iróniához, a szatirikus önfeledtséghez (Emlékek kertje III., 1972).

A Képes Krónika elevenedik meg, Gross vall magáról, a világról, a természetről, az emberekről, férfi–nő kapcsolatáról, utazásról. Az Életről, az Édenről, amire vágyunk, amit nem ismerünk, amit talán soha sem fogunk megismerni. Mindarról, amit a művész megtapasztalt és átélt (Tordai kert II), ami körülvette őt. Ebből a világból és élményzuhatagból emelte ki és fejlesztette ki univerzumát (Beszélgetések a barátságról, 1960-as évek), a látásmód sajátosságát és ismételhetőségét. Közellépett a szeme elé táruló látványhoz, és ahhoz a képhez is, ami szeme mögött megszületett.

Eszembe jut Gross Arnold egy interjúja, amelyben arról vall, hogy a fotó mennyire fontos számára, a fotón minden mozdulat leállt ugyan, a folyamat kockákra merevül, és ő mégis érzi bennük a mozgást. Gross Arnold képi világában is mozgalmasságot látok, varázslatos, mint a repülés. Álomszerű. Úgy is mondhatnám, mindegyik műve egy film. Gross Arnold a rézkarc Fellinije.

Gross Arnold belső tájai lenyűgöznek, mert elevenek és sorsszerűek. A Monarchia békeidejét idézik művei, a békét és a gyarapodást. Nincs önismétlés, ha figurái feltűnnek máshol is. A varázsló eltöri pálcáját, írta Szerb Antal, Gross Arnold sokáig varázsolt, rajzolta halhatatlan műveit, pálcája sérthetetlen. Most is varázsol.