Ezt a cikket szeptember 11. óta bővítettem, de azóta is legfontosabb, hogy a szakkör iránt érdeklődők családjában
mielőbb telepítsék az Imagine-t és hozzanak létre Gmail fiókot a lentiek szerint.
Mindkét szülői feladat átlagos esetben kb. 5-5 perc alatt elvégezhető.
Köszönöm a segítséget: Herczeg Katalin
2015. szeptember 11. : Képességfejlesztés és tehetségtámogatás a 3. és 4. évfolyamon
2015. május : Úton a negyedikbe
A 14/15-ös tanév 3. évfolyama bevezető szakaszának segédletei - INFORMATIKA
2015. májusi anyagok
Az órák anyaga:
A letölthető Imagine projektek linkje:
https://drive.google.com/folderview?id=0B4wSlAagHgrdfnFudG5tMEVyeVJqTmcwMmE2Z2pZN3duQjZSQjhwdy1CTG9Wc0lzcFFJUDg&usp=sharing
A bevezető szakaszt záró tájékozódó mérés eredménye:
Továbblépők
1. feladatsora:
Szülők tájékoztatása a 3. és 4. évfolyam programozás szakköréről
2015. szeptember 12.
1. A szakköri munka bemutatása
2. Az email-ben irányított otthoni munkáról SZÜLŐI TEENDŐ is van 3. és 4. évfolyam: GMAIL fiók
3. A megtartott bevezető órák SZÜLŐI TEENDŐ is van a 3. évfolyamon: IMAGINE telepítés
4. A szakkörök időpontja
5. A szakkörös szülői bemutatás időpontja
Tisztelt Szülők!
1. A szakköri munka bemutatása
Iskolánk hagyományinak megfelelően idén is indul informatika szakkör az alsósok számára, a 3. és 4. osztályosok vehetnek rajta részt. Lesz könnyebb feladatokra épülő képességfejlesztő és igényesebb, tehetség-támogató szakkör. Ez utóbbiban fontos helyet kapnak a gondolkodtató gép nélküli feladatok és az algoritmizálás. Programozásra mindkét esetben az Imagine LOGO-t használjuk.
Ez a lehetőség tehát azokat a gyerekeket célozza meg, akik a matematikai problémamegoldással jól boldogulnak, logikai feladatokat, szöveges feladatokat nyűglődés nélkül tudnak megoldani.
A programozáson alapuló fejlesztő foglalkozáson nem cél a szájbarágás, a tanár általi begyakoroltatás. A szakköri munka az önállóságon, kitartáson alapul. A tanár tevékenységnek középpontjában inkább az irányítás, motiválás, megerősítés áll.
A tantestületi tapasztalatok azt mutatják, hogy a 3-4. évfolyamon sok olyan gyerek jár iskolánkba, akik számára lehetségesek és szükségesek az ilyen foglalkozások.
Én az elmúlt években sok negyedikessel foglalkoztam heti rendszerességgel, akik a lelkes szakköri és otthoni munka legfőbb eredményeként sokat fejlődtek önállóságban, kitartásban. Szakmai eredményességüket a LOGO országos programozási verseny országos mezőnyében elért eredmények jelzik.
A 3-4. osztályosok részletes országos listájának első fele:
Ez a tevékenység egy több éves folyamat kezdete, ezért az utóbbi 2 tanévről megtekinthetik az országos versenybizottság beszámolóját. A felsősök országos döntőjében átlagosan 6 Barcsays diák szerepel, a beszámolókban még a kiemelt élmezőnyben között is szereplünk.
http://logo.inf.elte.hu/beszamLogo20142015.pdf
http://logo.inf.elte.hu/beszamLogo20132014.pdf
A két évfolyam 200 tanulójából mintegy 30-at tudok meghívni a kétféle foglalkozás valamelyikére. A megszólítás alapja a tanítókkal való egyeztetés, a probléma-megoldásban eddig tapasztalt hajlandóság.
2. Az otthoni munka irányítása GMAIL-en
A szakkör heti 1 tanórája csak úgy éri el a célját, ha az otthonra kitűzött feladatok megoldását heti rendszerességgel email-ben visszaküldik a résztvevők.
Tehát a szakköri tagságnak feltétele, hogy
- a család otthoni gépen legyen Imagine LOGO (jogtiszta, ingyenes szoftver) és
- hetente 1-2 alkalommal, alkalmanként fél-egy órában lehetősége legyen a gyereknek azt önállóan feladatmegoldásra használni,
- megvalósuljon az email-ben küldött feladatlevelek elolvasása, a megoldások visszaküldése.
Ahol a családban több szánítógép van, ott nem szükséges, hogy a gyerek által munkára használt gépen internet elérés legyen, megoldást jelenthet otthon a pendrive. Az iskolai gépterembe ezt behozni tilos.
Fontos tehát még ezen a hétvégén a szülők segítsenek egy ÚJ gmail fiókot elkészíteni (kb. 5 perc), amit csak a gyermek használ és csak velem levelez vele. A sok-sok különböző osztályba járó gyerek munkáját csak úgy tudom kézben tartani, ha a leendő fiók felhasználó nevét és jelszavát tekintve alkalmazkodnak majd az általam kért konstrukciókhoz. Megköszönöm ezek betartását, különösen azoknak, akik nem látnak rá a szigorú szabályok hátterére.
A továbbiak a gmail fiók létrehozására vonatkozó technikai részletek:
Internet böngésző indítása - gmail.com webcím beírása - fiók hozzáadása- új fiók létrehozása
- Az adatok megadásánál csakn akkor készül el a fiók, ha a születési év 2001 vagy korábbi, ezt meg kell emészteni.
-
a felhasználónévnél fontos, hogy betartsák azt, hogy
- kizárólag számokat és az angol abc KIS betűit tartalmazza,
- 15-tel kezdődjön, az osztály betűjelével folytatódjon, az első vezetéknévből és az első keresztnév első karakteréből álljon (ékezetek nélkül).
példák:
a 3.g osztályba járó Rátóti-Kiss Zsófia Ilona fiókjának felhasználó neve: 15gratotiz,
a 4.h osztályba járó Szamosközi Csilla fiókjának felhasználó neve: 15hszamoskozic
Nagyon sok gond szokott lenni a jelszavakkal. Ezért fontos, hogy betartsák a jelszóképzési rendszert, mely a következő:
a felhasználónév névrésze, születési hónap nap 2-2 karakterben, egy általa választott állatfaj kezdőbetűje
példák:
Rátóti-Kiss Zsófia Ilona október 9-én született és állatfaja a delfin, tehát jelszava ratotiz1009d
Szamosközi Csilla május 1-én született, állatfaja az elefánt, tehát jelszava szamoskic0501e
Kérem, hogy a fiókot csak erre a célra használják, tartsák meg az alapbeállításokat, ezt a fiókot semmilyen google szolgáltatással ne kössék össze.
Szeretném minél jobban elkerülni a kéretlen információkat, a munkához nem tartozó tevékenységeket.
Gyakran szükséges, hogy a háttérből egyszerre több gyerek tevékenységét figyelemmel kísérjem. Ezért kérem az alapbeállítások megtartását.
Ha a fiók elkészült, akkor az első sokelemes bemutatkozó képernyőn elegendő az 1. és 2. segítségével a levelekhez eljutni.
FONTOS, hogy az elkészült fiókból a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre egy kezdő levelet küldjenek szeptember 13-én, lehetőleg 18 óra előtt.
A levél tartalmaként elegendő a gyermek osztálya és teljes neve ékezetekkel.
A vasárnap 18 óráig elkészült fiókokból érkező levelekre 16 és 18 óra között levelet fogok küldeni.
Erre a VÁLASZ kiválasztásával küldhetik el azokat az eljárásokat, amelyek a betűkhöz vagy a várhoz a hét végén elkészültek.
Bizonyára lesznek Önök között, akik számára szokatlanok, esetleg nem indokoltak a megközelítéseim, kéréseim. Kérem, gondoljanak arra, hogy nem 25-30 alsós, vagy 100-150 felsős gyerek napi munkáját, hanem több mint 500 gyerek a tanítványom hetente, köztük több, mint 50 munkáját irányítom fejlesztő foglalkozásokon. Így csak nagyon határozott kommunikációs és munkaformákkal tudom a rám bízott folymatokat kézben tartani.
3. A megtartott bevezető órák
Lényeges különbség, hogy a jelenlegi negyedik évfolyam az iskola helyi tanterve szerint 4. osztályban kezdi az informatika tanulást, a jelenlegi 3. évfolyam az 5. illetve 6. osztályban. Ezért kapnak most lehetőséget a jelenlegi harmadikosok a szakkörben való részvételre.
3. évfolyam 4. évfolyam
Közös megbeszélés formájában szerdán és pénteken is a vár elemeinek megalkotásával és az elemekből való építkezés megbeszélésvel foglalkoztunk. Az órák végén dolgoztunk az Imagin-nel: |
Az Önök gyerekeinek (az elmúlt 8 tanév rendjének megfelelően) a 4. osztályban van informatika órájuk) . A 3. osztály végén megtörtént a bevezetés, az anyag a cikk első felében található. Ezen felül vehetnek részt a szakkörön. Az Imagine-nel már gyakoroltak a gyerekek és a szakkör iránt érdeklődőkkel már az egész várépítést átismételtük az 1. órán. Nekik ezt kell otthon önállóan gyakorolniuk és az órán bemutatniuk. A szakkör iránt érdeklődőket ezen a héten pénteken, szeptember 18-án 14 órakor várom. A rákövetkező héttől már fontos lenne, hogy nehézségi szintek szerint haladhassunk. |
Az 5. pontban található Teendők és tevékenységek az IMAGINE-nel a 3. évfolyamon
4. A szakkör időpontja
Könnyebb képességfejlesztő: Hétfő 14.00-14.45
Igényesebb tehetségtámogató: Péntek 14.00-14.45.
Ezen a hétvégén derül ki, hogy a fent írottak áttekintése után mely családok csatlakoznak a munkához.
Hétfőn (szeptember 14-én) minden csatlakozni kívánó 3. évfolyamos gyereket várok.
Pénteken (szeptember 18-án) minden csatlakozni kívánó 4. évfolyamos gyereket várok.
Igyekszem minél előbb jelezni, hogy MINDKÉT évfolyamból vegyesen kit látok érettnek a pénteki szakkörön való részvételre és kinek javaslom inkább a hétfői könnyebb szakkört.
Az egyéb foglalkozások időpontjai miatt is fontos, hogy ez mielőbb kiderüljön.
Ezért fontos, hogy az iskkolai munkához csatlakozó otthoni munka is mielőbb beálljon.
5. Bemutatkozás, a szakköri munkafolyamat bemutatása a szülőknek
Az elmúlt 30 év tanári és 20 év szülői tapasztalatai alapján azt gondolom, hogy egy ügyes, figyelemmel és elfogadással támogatott gyereknek fontos és lehetséges, hogy olvasással, sporttal, zenével, idegen nyelvvel és problémamegoldással rendszeresen/következetesen foglalkozzon. Ehhez szintjének és életkorának megfelelő motívációt és irányítást kapjon. A kivitelezéshez hatékony időbeosztásra és jó tanulási (nem egyenlő memorizálás) módszerekre van szükség. A saját területeimen törekszem ezek megvalósítására.
A szülőknek kedden, szeptember 15-én 18 órakor az informatika teremben tudom megmutatni, hogy itt az iskolában hogyan használjuk az Imagine-t, mi várható az éves haladás során.
Igény esetén ezt néhány nap múlva megismétlem azok számára, akiknek a keddi időpont nem jó.
6. Teendők és tevékenységek az IMAGINE-nel
Azt kérem a szakkör iránt érdeklődő 3. osztályos szülőktől, hogy a gyermek által használható gépre az Imagine LOGO letöltését és telepítését végezzék el.
Forrás:http://logo.sulinet.hu/
A gyerekeknek a szerdai és pénteki találkozáson tanultak alapján az alábbiakkal érdemes próbálkozni:
EGYSZERŰBB feladat
a) az I, L, U betűk egymásból való létrehozása. A betűk 40 magasak és 30 szélesek, a bal alsó sarkukban északra kezdődnek és a jobb alsó sarkukban keletre fejeződnek be. |
![]() |
IGÉNYESEBB feladat b) 4szögj_50, belőle 3szögb_50 és tégla_80_50, ház_50, torony_80_50 |
![]() |
Jó lenne, ha a gyermek valóban minél inkább maga próbálkozna. A tavalyi harmadikosok segédletében található elvi és tecnikai útmutatás: