Katalógus

1995. január 20. – február 3.

DIPTYCHONOK ÉS TRIPTYCHONOK

AKNAY JÁNOS

festőművész

emlékkiállítása

 

A dyptychon és a triptychon, az ókori és középkori műformák - összehajtható írótáblák, oltárképek - tradiciójához kapcsolódó, de funkcionálisan módosult két vagy három elemet ötvöző, két vagy három összetevőből szerveződő-épülő műtárgyegyüttes a hetvenes évek első fele óta, a napjainkig ívelőn kíséri Aknay János festőművész munkásságát. Épülethomlokzat-körvonalak, ékek, fecskefarok-motívumok, rovásírás-jelek, pálcaszerű, egymáshoz illeszkedő, egymást keresztező, elmetsző geometrikus jellegű formák, ívekkel közrefogott, legömbölyített élű foltok a legfontosabb vissza-visszatérő képalkotó elemek a szentendrei művész kettős- és hármasképein.
A két táblából álló kompozíció részei általában egyenrangúak, míg a három tagból szerveződő együttes darabjai között hangsúlyeltolódások, alá- és fölérendeltségi viszonyok alakulhatnak ki. Az Aknay-együtteseken a képmezők nem egymástól elválasztottak, hanem kapcsolatokat teremtők, és egykori kapcsolatokat szétszakítók: a hangsúly az összetartozás evidenciájára, illetve ezen evidencia megszüntetésére került. Azonos motívum vonulhat végig a részeken, s a kapcsolat lehet rejtett, a motívumok mögött fokozatszerűen végighúzódó. Vagyis a tetten érhető képi történés a felszínen, és a felszín alatt is zajlik. A formaelemek: a színek, a monokróm, tiszta zárt foltok, a rezgésszerű-vibráló háttérmezők együtthangzásában és konfrontációjában, és a táblák között kialakuló villódzásban mélyen rétegződő, gondolati síkok nyílnak meg, bonyolult jelentés-szövet szerveződik.
Az alapvetően konstruktív szellemiségű, a tiszta nonfigurációba emelkedett, az egyszerre zárt és nyitott szentendrei festészeti hagyományba szervesen illeszkedő Aknay-piktúra legfontosabb, szintetizáló igényű munkái a kettős- és hármasképek: a század- és ezredvég tragikus árnyaltságú, szomorú életérzéseit összegző, a tragikus és szomorú élményeket adó színtértől elszabadulni vágyó, egy tiszta szellemi-művészeti közegbe kívánkozó kifejezések, megjelenítések.

Wehner Tibor írása a katalógusában

Megtekintésre ajánljuk:

 

Fotók